Gud ville det

Hej!

Det var ett tag sen.. har varit jättesugen på att skriva flera gånger, men internet har inte fungerat. Men nu så, Gud ville väl antagligen det.
Det var just det, en tanke som slagit mig många gånger. Är du troende? Med risk för att provocera dig nu så tänkte jag skriva om det jag funderat om.

Troende, religösa tror ju att allt har en mening, att Gud ville ha det så. Man kommer ju alltid dit, oavsett vad som hänt så var det "Gud som ville ha det så" Otroligt jävla långsökt om du frågar mig. Jag har alltid trott på ödet, att saker sker av en anledning och inte att Gud ville att det skulle ske. Men, med åren har jag slutat tro. Ibland, någon enstaka gång kan den tanken komma upp till mig när något ilandsproblem har hänt, typ att jag missade bussen och blir skit arg över det, eller att planer ändras - då, då kan jag tänka "Nåja, det är väl ödet.." Men sen kommer jag tillbaka till Mamma. Okej, så ödet eller Gud bestämde att min mamma skulle få cancer vid 42 års ålder, ödet & Gud bestämde att det skulle sprida sig, ödet och Gud bestämde sig att hon skulle kämpa i 8 långa och smärtsamma år - för vad? Det blev ju hennes död. Så ödet & Gud bestämde att jag skulle bli moderslös vid 23 års ålder? Ödet och Gud bestämde sig för att min Mamma inte skulle få uppleva mitt liv mer, all glädje, sorg, bröllop (förhoppningsvis;), barn (förhoppningsvis;) mer än de 23 åren vi fick tillsammans? Nej, alltså nej! Varför bestämmer Ödet och/eller Gud att vissa människor går igenom eld och vatten, blod svett och tårar för att kämpa sig igenom livet och ändå får Cancer kastat i ansiktet, och vissa går igenom livet som ett bananskal på hal is? Varför?
 
Troende måste ju ha ett förjävla bra förhållningssätt till tråkiga (och bra) saker som sker. Dom kan ju alltid relatera till att Gud bestämde det. Men "vi", som inte tror på Gud då? Skulle du säga att vi är mer realistiska och omfamnar det verkliga livet och inte "skyller" på något? Jag är rätt delad i den frågan. Alltså, det måste ju vara så enkelt för dem, menar jag. Förstår du hur jag menar?
 
Jag är inte troende, jag tror på saker, men inte på Gud eller någon annan form av snubbe som sitter där uppe på en pelare i himlen och bestämmer saker. Jag tror på det övernaturliga (ologiskt eller hur?)
Min vän har blivit rätt insatt i Buddhismen's värld. Och på senare tid har jag blivit allt mer intresserad av det också. Nej, det är inte så att jag planerar och konventera och bli Buddhism. MEN är det något/någon som tilltalar mig och som känns rätt så är det just, Buddhismen.
Visste du att Buddhismen inte är en tro/religion?  Det är en tradition,väg andlig väg igenom livet. Stor skillnad. Buddhister tror alltså på visom och och medkänsla inprincip.
Det grundläggande inom buddhismen (om jag fattat det rätt) handlar alltså om sådant praktiskt och lättfattligt som att exempelvis; allting förändras (inget varar förevigt. Logiskt, go Buddha), att handlingar har konsekvenser (Igen, go Buddha), att människan inte slutar att utvecklas och förändras. Det fina med Buddhismen tycker jag är att den "talar" till alla människor, oavsett ras, nationalitet eller kön. De lär ut praktiska och lärande saker som exempelvis meditation. Summan av kardemumman: Buddhismen lär ut på ett kraftfullt sätt som hjälpe individen att lära sig i praktiken, att förändras, ta ansvar för sitt liv och att inprincip  att utveckla grunderna för visdom och medkänsla - både för dig själv och för dina medmänniskor. Hur fint är inte det? Rätta mig gärna om jag har missuppfattat det, men det är så jag tror/har uppfattat det.
 
Jehovas Vittnen var och knackade på dörren imorses, där började min tankeverksamhet att snurra mer än vad den redan gör. Dvs som bambi på hal is i 370 km/h..
Och på tal om Jehovas Vittnen, ja jag vet inte. Inte så insatt i det, det jag vet är att dem inte firar Julaftnar, födelsedagar och sådant, va? Vet du något intressant om Jehovas?


Nej, nu måste jag sluta. Ingen människa som har tid att läsa så här mycket text. Förutom jag då. Men, sen är jag rätt egen också, hehe.
 
PS. Detta inlägg var inte till för att provocera eller att trampa någon på tårna, bara tankar och funderingar som jag står för. Säger redan nu att yttrandefrihet är en fin sak vi har i Sverige. DS
 
Ha en fin dag hörrni
 
/ Sussie, som tänker alldele för mycket.
 
 


Kommentarer
Anonym

Har en äldre generation i min släkt som varit jehovas, men gått ur. Vet även en annan bekant med hjärtfel och som jehovas får
Man inte ta emot någon annans blod. Så denna personen riskerade sitt liv, eller rättare sagt personens föräldrar. Personen har nu gått ur jehovas och gjort sin hjärtop. Sjuk tro enligt mig. Även dom från min släkt som har väldigt nära relation till jehovas har berättat hur trångsynt det är.

Svar: Men oj! Det lät ju lite galet om du frågar mig. Hoppas personen är bättre nu!
Sussie

2015-01-14 @ 12:56:36
Annelie

Bra inlägg!!! 👌👌👌🙏🙏🙏

2015-01-14 @ 13:50:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sussiebf.blogg.se

Sussie, skrivtokig tjej som skriver alldeles för djupa saker. Drömmer om att utbilda mig till nagelteknolog och samtidigt ha skrivandet som yrke . Jag vill göra allt, lika snurrig och förvirrad på vad jag vill bli när jag blir stor.

RSS 2.0